Jom Like Page Opah!

Wednesday, February 26, 2014

Petua Kurangkan Kesakitan Ketika Haid/PMS






Petua ini khas untuk gadis dan wanita diluar sana yang selalu mengalami simptom PMS atau kesakitan ketika haid.Ada sesetengah itu sampai tidak boleh bekerja atau ke kelas jika waktu ni sampai, Haid normal yang sakit ketika pengalirannya di panggil senggugut primer, sementara senggugut sekunder adalah apabila sakit setelah beberapa bermulanya haid atau sesudah haid, disebabkan oleh penyakit sistem reproduktif saperti endometriosis 

Senggugut primer biasanya terjadi akibat dari pada kadar pengecutan rahim yang lebih kuat daripada biasa untuk mengeluarkan lapisan dinding darah yang tebal. Pengeluaran darah juga terganggu lalu menyebabkan kesakitan. Senggugut jenis ini kadang-kadang boleh hilang dengan sendirinya,terutama setelah melahirkan anak.

Antara simptom-simptom sengugut jenis ini ialah
-tegang pada payudara
-pening kepala
-rasa pitam
-perut kembung
-mual dan muntah
-cirit birit
-tekanan emosi, muram dan cepat marah

Senggugut sekumder pula kerana penyakit, contohnya penyakit Endometriosis, Fibroid dan jangkitan kuman pada pelvik. Untuk sekunder jenis ini opah nasihatkan agar cepat ke klinik kerana dengan pemeriksaan yang rapi dan teliti sahaja dan ubatan yang sesuai saja yang dapat menyembuhkannya.
 
Jadi cubalah petua opah ini.
-3 biji epal hijau 
-1 batang saderi 
-1/4 ubit bit merah. 
Kisar kesemua bahan ini dan diminum jusnya. 

Amalkan semasa PMS atau datang bulan ye!

No comments:

Post a Comment