Jom Like Page Opah!

Friday, February 28, 2014

Petua Merawat Rabun





Mata merupakah anggota badan yang sangat penting bagi kita. Ini ialah anugerah Allah SWT beri kepada kita secara percuma, jadi kita harus menjaganya sebaik mungkin. Seiring dengan pertambahan usia, mata kita akan menjadi kurang jelas dan rabun.


Mata manusia berfungsi seperti kamera bagi melihat sesuatu objek dengan jelas.
Objek yang sedang di lihat akan di fokuskan ke atas retina. Keadaan ini dapat dicapai dengan kuasa menumpu yang ada pada kornea dan kanta. 


Sebaliknya bila imej tidak difokuskan dengan tepat ke atas retina, penyakit mata iaitu rabun mata akan terjadi. Ini akan menyebabkan penglihatan menjadi kabur dan masalah atau penyakit mata ini boleh dibetulkan dengan menggunakan cermin mata atau kanta sentuh.

Untuk yang lebih cepat, anda boleh menggunakan kaedah pembedahan secara laser bagi merawat rabun mata. Kosnya pasti besar tapi berbaloi dengan hasilnya.Seharus sejak dari kecil lagi kita perlu banyak memakan lobak merah yang kaya dengan vitamin A bagi mengelakkan rabun.

Kita juga harus mengelak dari menonton tv atau komputer terlalu dekat kerana boleh merosakkan mata. Kalau mahu cuba yang tardisioanal, apa kata kalau anda semua cuba petua opah ni.

Petua Merawat Rabun Mata

1. Ambil secekak sayur sawi
    Sayur sawi tadi direbus bersama dengan 2 gelas air
    setelah mendidih, tutupkan api dan sejukkan airnya
    Setelah sejuk minum airnya
    amalkan 3 kali seminggu

2. Petua kedua pula, setiap kali masak nasik
    halakan wap yang keluar dari periuk nasi tu kearah mata
    jangan terlampau dekat dengan periuk ye
    Amalkan setiap kali memasak nasi

3. Amalkan melihat benda hijau seperti daun dan tumbuh-tumbuhan

No comments:

Post a Comment