Jom Like Page Opah!

Wednesday, February 26, 2014

Petua Mengubati Batuk



Definasi batuk (opah ambil dari wikipedia ye) Batuk adalah runtunan pengecutan rongga toraks yang berlaku secara tiba-tiba dan biasanya berulang. Batuk merupakan refleks biasa yang bertujuan untuk melindungi dan membersihkan lubang nafas. Membatuk membersihkan bahan material rengsa (contohnya merokok atau habuk) dan kelebihan rembasan (sputum atau kahak) dari kerongkong kita, lubang nafas (saluran pernafasan) dan paru-paru.



Kesian sungguh kalau melihat anak kecil atau bayi batuk.Ini menyebabkan anak tidak dapat tidur dan akan meragam. Ada satu petua yang boleh anda gunakan untuk merawat batuk pada bayi atau kanak-kanak tanpa menggunakan ubat batuk tapi caranya hanya untuk meredakan buat sementara waktu.Sesuai untuk anak batuk secara tiba-tiba dan kita tiada ubat batuk di rumah.


Petua Mengubati Batuk

Cara sapuan
Caranya ialah dengan menggunakan bawang putih dan minyak masak. Ambil 2 ulas bawang putih dan bakar sehingga kulitnya hangus dengan menggunakan api yang sederhana. Bawang putih tadi dilenyekkan bersama dengan minyak masak.Sapukan minyak tersebut pada dada bayi atau kanak-kanak.

Untuk orang dewasa (cara makan)
Ambil 2 sudu kicap manis dan dicampurkan dengan sedikit jus limau nipis

Amalkan selalu



No comments:

Post a Comment