Jom Like Page Opah!

Wednesday, March 19, 2014

Petua Menahan Marah Dan Bersabar



1. WUDHUK KEMUDIAN SOLAT
Berwudhuk akan mengurangi rasa marah di dalam hati. Dan, solat akan membuat pernafasan anda menjadi lebih perlahan dan lebih rileks. Ini sebuah cara MUDAH untuk menurunkan tekanan psikologi mahu pun stress.

2. BERSIKAP MATANG
Biasanya mereka yang dewasa secara akal, fikiran, dan lebih matang memiliki Sikap dan pengendalian diri yang baik. Jika anda saat ini belum mempunyai pengendalian diri, jadi latihlah dari sekarang.

3. HARUS SELALU KETAWA
Perasaan marah dan humor memang tidak sama dan tak mungkin dilakukan pada satu waktu. Sehingga jika Anda mau tertawa, dan tak ada salahnya Anda menertawakan diri sendiri pada saat suasana mulai tidak mengenakkan hati maka amarah yang siap keluar bakal mereda.

4. MEMBASUH MUKA
Air dapat membersihkan kotoran dan menyamankan. Jika anda sedang dalam keadaan marah sebaiknya terus mencari air, kerena dengan menggunakan air untuk membasuh muka atau pon mandi dapat meredakan sedikit perasaan mara.

5. LEBIH BERAGAMA
Jika selama ini Anda sudah jarang mengaji ataupun menjalankan kegiatan keagamaan, kenapa tidak segera melakukannya dari sekarang? Berada di Komuniti yang warak seperti di kuliah keagaamaan, akan membantu diri kita mencapai prospek filosofi yang positif dan anda akan memiliki sifat yang sabar..

6. MEMAAFKAN
Walaubagaimana pun luka di "hati"  sangat sakit. cubalah untuk memaafkan... Dan jangan pernah ada perasaan dendam.. meskipun menurut anda hal itu tidak mungkin untuk dimaafkan.
Cubalah melepaskan marah dengan memaafkannya. Percayalah, Anda akan merasakan "melepaskan beban" yang membuat hidup jauh lebih ringan untuk dijalani.

7.LEBIH BANYAK MENDENGAR DARI BERCAKAP
Cubalah untuk menutup menjahit mulut, mrgreen diam... Dan lebih banyak mendengarkan. Sudah banyak bukti, bahawa diam mampu meredakan perasaan marah.

No comments:

Post a Comment