Jom Like Page Opah!

Thursday, March 20, 2014

Petua mengelakkan makanan terlalu masin

Mesti ada dari kita yang pernah terletak lebih garam dalam masakankan? Dah penat-penat memasak dari pagi ke tengahari tiba-tiba masakan menjadi masin dan tidak sedap. Kalau belum kahwin boleh lah dikatakan "nak kahwin" kalau masak masakan masin. Tapi kalau mak budak yang masak macam mana pula.Haa...jom kita tengok sedikit petua dan tips yang opah nak bagi ni

Cuci
Jika masakan anda terlalu masin, bahan-bahan makanan yang digunakan boleh dicuci, ini merupakan cara pertama yang baik dicuba. Jika daging terlalu lama terendam dalam kuah yang terlalu masin atau anda mengukus sayuran dengan kuah yang terlalu masin, kurangi rasa masin itu dengan mencuci isinya dengan air

Pati
Jika Anda membuat sup yang terlalu masin, coba tambahkan hirisan kentang, beras, atau tambahkan sedikit tepung. Makanan yang mengandung karbohidrat tersebut dapat menyerap sebagian rasa masin, dan membuat rasa masakan anda menjadi neutral.

Gula
Kadang-kadang, hidangan yang terlalu masin boleh menjadi enak dengan memberikan sedikit sentuhan rasa manis. Tambahkan gula atau madu untuk mengurangi rasa Masin. Namun, tetap pastikan tidak menambahkan terlalu banyak bahan pemanis.

Tambah cecair/air
Untuk jenis hidangan berkuah, seperti sup atau apapun yang dapat ditambah, cubalah dengan menambahkan air, sos tomato, atau jus tomato. Cara ini dapatmenjadikan hidangan kurang masin.

Jus lemon
Rasa masam dalam jus lemon mungkin boleh jadi trik untuk mengimbangi rasa masakan yang terlalu masin. Cubalah gunakan yang lain, jus lemon juga berfungsi sama dengan memberikan sedikit rasa masam pahit dan manis.

Sos
Anda dapat mencuba menutupi rasa masin pada hidangan dengan sos. Misalnya, daging dari dada ayam yang terlalu masin dapat diselamatkan dengan sos manis atau sos yang tawar. Cuba tambahkan whipped cream atau sos beri untuk jenis hidangan penutup yang terasa masin.


No comments:

Post a Comment